søndag den 16. september 2007

1980´erne / 1990'erne

Informationerne ligge til grund fra Enoksen, I : En pædagogisk historie fra Børn & unge nr. 51/2003, side 20 - 23.

De to tekster vi har arbejdet med, handler henholdvis om 1980'erne og 90'erne i Danmark. I teksterne får vi oplyst nogle vigtige årtal i verdenshistorien og samtidig får vi også et indblik i den samfundsmæssige- og pædagogiske udvikling i Danmark.

1980

Samfundsmæssigt:

  • Fattigfirsene (Bremsen er trukken efter 1957 vækst periode)
  • Start 80´erne er sidste forandring af familiemønstret (kvinder nu "hel" selvforsørgende)
  • Skilsmisser topper 1985 med 14.385, hvilket medføre at barnet/børnene mangler et holdested pga. to hjem.
  • Vrede unge/børn - punkere, grafitti, mærke farver til tøjet og underlige kæledyr fx. en rot.

Politisk:

  • Borgerlig regering med Poul Schlüter fra de konservative folkeparti, som statsminister.
  • Velfærds- og solidaritetstanken er stor debat, samt nedprioriteret.
  • Går fra centralisering til decentralisering, samt fra offentlig service til privatiseting.
  • Berlin Murens fald 1989 (den kolde krig er slut)

Pædagogisk:

  • Pædagog uddannelsen bliver slået sammen til en generalist uddannelse på 3½ år med udvide både teoretisk og kreative fag. Er endelig færdig i 1992 med BUPL accept.
  • Der er to former for pædagogik, som er udbredt: Den strukturerede pædagogik, samt Reggio Emilia pædagogik:

  • Den Strukturerede pædagogik: Her tænker man mere på gruppen fremfor individet. Børnene = objekter for de voksnes mål uden at tænke på barnes forudsætning, behov og interesse. Stig Broström er ophavsmand og udgiver mange bøger om den strukturerede pædagogik. Citat fra Stig Bronström: "Selv de bedste anlæg og samfundsmæssige betingelser kan blive betydningsløse, hvis den menneskelige udvikling ikke ledes aktivt og målrettet under bevidst voksen ledelse." (fra En pædagogisk historie af Enoksen. I, side 20). Pædagogens arbejde er at vejlede og danne individet til det samfund, de er en del af.

  • Reggio Emilia pædagogik: Vinderfrem i slut 80´erne. Fokus på selvforvaltning og børns selvbestemmelse. Hele pædagogikken tager udgangspunkt i barnets perspektiv. Her er særlig fokus på indretning af instituationen. Pædagogens arbejde er at acceptere og støtte barne ønske til dannelse af et helt menneske.

1990

Samfundsmæssigt:

  • Der er fart på i 90'erne, forældrene får mere og mere travlt, hvilket betyder mere børnepasning og resultatet er at antallet af vuggestuer, børnehaver og SFO'er stiger.
  • 90'erne er også kendt som zappekulturen. Der er flere og flere ting bl.a. idrætsmæssigt for børn at vælge imellem.
  • Samtidig er teknologien også kommet mere frem, og et ord som fast food er også kommet på banen.

Politisk:

  • Politikerne stiller sig selv det spørgsmål, om de overhovedet kan give det politiske system en form og et indhold, der svarer til tidens behov.
  • Vi har en socialdemokratisk regering, som sætter fokus på velfærd.
  • Der bliver indført pasningsgaranti
  • Arbejdstiden sættes ned fra 39 timer til 37 timer

Pædagogisk:

  • Som før nævnt bliver der indført pasningsgaranti. Antallet af børn der skal passes stiger og samtidig sker der en voldsom vækst i antallet af daginstitutioner. Dette medfører, at nomeringen ikke kan følge med. I udgangen af 2002 er der blevet merindskrevet 70.000 børn uden personaledækning. Hvis nomeringen skulle have passet til niveauet i 1990 mangler der omk. 8000 pædagoger og medhjælpere.
  • Forberedelser og hårdt arbejde gør, at 94 % af kommunerne i landet kan melde pasningsgaranti i 2002.
  • Leg og læring er et hot begreb - ro, renlighed og regelmæssighed er mere eller mindre ude af billedet. Det er ikke længere pædagogernes opgave at "opdrage" børnene.
  • Billedet af børnepasning vender 180 grader, idet en ny form for pædagogik indtræder et såkaldt "paradigmeskifte." Pædagogikken er ikke længere kun psykologiseret, men påvirkes også af sociologien og antropologien. Nu er det barnets individuelle behov, der er i fokus.
  • Desuden fremgår det, at børn er kompetente, og pædagogerne er blevet vejledere.

1 kommentar:

Lisbeth Lund sagde ...

Hej Girls

Godt indlæg, kort, klart og præcist. Alligevel en opfordring til at indlede med nogle få linier, der fortæller hvad jeres tekst handler om. Husk også at henvise til kilde, altså, hvor I har denne viden fra. Besøgende på jeres blog kunne jo få lyst til at læse samme.

Hvordan får det mon betydning for den professionelle relation, når pædagogen ikke opdrager, men vejleder?

Mh
Lisbeth