torsdag den 13. september 2007

Frederik i det blå hus - aktantmodellen

Dette er analysering af gruppe 5's historie.

Historien handler om Frederik som er en fattig dreng. Han har ingen venner, og hans mor har heller ikke tid til ham, da hun skal arbejde. En dag finder Frederik en hund, og det gør hans liv meget bedre.

Hovedpersonen = Frederik
- Frederik er en fattig dreng som mangler social omgang med andre børn, og derfor er han meget trist og tynd.

Modstandere = fattigdom, de andre børn og hans mor
- Fattigdommen gør at han er en tynd og spinkel dreng. Vi tror fattigdommen har noget at gøre med at han ikke har nogen venner, men det fortæller historien ikke noget om.
- De andre børn er hans modstandere, da de ikke vil lege md dem. Det giver ham et utrolig lavt selvværd.
- Hans mor er hans modstander, da hun ikke har tid til at lege med ham. Hun skal i stedet tjene penge til mad.

Hjælpere = Hund og mor
- Hunden er hans største hjælp, da den opfylder hans sociale behov.
- Mor er hans hjælper da hun giver lov til at beholde hunden.

Projekt = At få en ven
- Han får til sidst en ven, nemlig hunden.

Moderen forandrer sig fra at være hans modstand til hans hjælper. Først er hun modstander, fordi at hun ikke har tid til at lege, men hun hjælper ham samtidig også med at komme ud, og hvis han ikke var kommet ud, havde han ikke fundet hunden.
Hunder ser drengen med andre "briller" på, så den ser ikke med det kritiske samfundssyn, som de andre børn gør. Hunden kan være med til, at give Frederik noget selvtillid, da den opsøgte ham, og Frederik var altid vant til at være den opsøgende part.

3 kommentarer:

07rs2gruppe3 sagde ...

hejsa gruppe 3 skulle i ikke have analyseret vores fortælling?
hilsen iben

07rs2gruppe3 sagde ...

ups gruppe 4!

07rs24 sagde ...

Nej vi skal analysere gruppe 5's fortælling, det har vi fået at vide.