Lov om social service, kap. 19 §103 - §106, side 51.
§103. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde beskyttet beskæftigelse til personer under folkepensionsalderen, jf. §1a (lov om retssikkerhed og administration på det sociale område: kap. 1, lovens formål og område, §1 stk 1: Sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager...) i loven om socialpension, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykiske funktionsevner eller særlige sociale problemer ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke kan benytte tilbud eller anden lovgivning.
stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan tilbyde særligt tilrettelagtebeskæftigelsesforløb til personer med særlige sociale problemer.
§104
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.
§105
Kommunalbestyrelsen skal aflønne eller indsats under beskæftigelse efter §§ 103 og 104.
stk. 2. Socialminister fastsætter i en bekendtgørelse regler om løn m.v. efter stk. 1 og regler om støtte til befordringsudgifter i tilknytning til tilbud efter §§ 103 og 104.
§106
En produktion, der udføres vedbeskyttet beskæftigelse og i aktivitets- og samværstilbud, må ikke påføre andre virksomheder ubillig konkurrence.
Stk. 2. KL (Kommunernes Landsforening) udarbejder vejledning om kalkulationsregler for produktion i beskyttet beskæftigelse og i aktivitets- og samværstilbud.
Dilemmaer:
- Dilemma i forhold til §104: Hvis brugeren placeres forkert, i vores tilfælde et aktivitetscenter, så det gået ud over brugerens personlige færdigheder og livsvilkår.
Et eksempel på dette kunne være:
Hr. Jensen er bruger på aktivitetescentret, men han trives ikke ved at gå der, da pædagogerne har fejlfortolket, hvilke færdigheder og livsvilkår,han gerne vil bruge og udvikle. Pædagogerne har helt glemt, at ifl. lov har Hr. Jensen brugerbestemmelse. Pædagoger har ikke taget hensyn til Hr. Jensens ønske om, at være i kunstafdelingen, fordi Hr. Jensen elsker at udtrykke sig gennem farver. Dette skyldes muligvis, at han har svært ved at snakke og udtrykke sig. Pædagogerne har vurderet, at Hr. Jensens færdigheder og livsvilkår vil blive bedre brugt og udviklet ved at være, i montageafdeling. Alt dette har gjort, at Hr. Jensen hurtigt bliver sur, samt meget indesluttet. Hr. Jensen har meget svært ved, at lave arbejdet i montageafdeling, og hans færdigheder er blevet dårligere. Hverdag går Hr. Jensen ind i kunstafdelingen, fordi han så gerne vil være der, men hverdag får han at vide af pædagogerne, at han er gået forkert. Hr. Jensens livsvilkår og personlige færdigheder, som kunne vokse og blomstre bliver nu kun dårligere, samt nedprioteret.
- Dilemma i forhold til §106: Hvis montagafdelingen forholder sig konkurrencemæssigt forkert, dvs. i forhold til til internationale handlekraft.
- Dilemma i forhold til §106: Hvis det pågældende Aktivitetscenter begynder at tjene penge på brugerens arbejdskraft.
3 kommentarer:
måske er dilemmaet mere konkret, at Hr Jensen har selvbestemmelsesret i henhold til serviceloven, men at de professionelle vurderer, at han har brug for noget andet, end hvad han selv mener..
Hej Jette
Vil det sige, du mener, at vi har forstået §'en forkert og dermed ikke kan bruge vores eksempel?
næh nej, blot en ekstra kommentar..
Send en kommentar